Publiksuccé på Vegovision i helgen – intresset för veganskt är rekordstort

Över 5 000 personer besökte Djurens Rätts mässa Vegovision i helgen och kön utanför Münchenbryggeriet ringlade sig lång redan innan öppning. Vegovision har sedan starten 2008 varit en plattform för djurvänliga och veganska trender, årets sista mässa i Stockholm blev en riktig publiksuccé. Tidigare i år har mässan anordnats i Umeå och Göteborg.

– Vi är supernöjda med vårt jubileumsår, med mer än 5 000 besökare i Stockholm så betyder det att långt över 10 000 personer har besökt någon av mässorna i år. Intresset för vego, inte bara håller i sig utan växer för varje år som går, säger Sofia Säljö, Projektledare för Vegovision.

Inne på mässan bjöds besökarna på det allra senaste inom vego. Med ca 50 utställare, intervjuer på scen, föreläsningar och expertpaneler bjöds det på något för alla. Det var även premiär för en helt vegansk och djurvänlig modevisning.

– Vi har handplockat märken som Save The Duck, Votch, Dedicated och återförsäljare som Thrive och GreenLaces med flera för att visa att mode kan både vara snyggt, hållbart och djurvänligt, säger Francecsa Vilches, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt.

Under söndagen delades även priset Guldråttan ut. Årets vinnare blev Globala gymnasiet i Stockholm som belönades för djuretiska och hållbara val i skolmatsalen.

– Vi behöver förändra vår syn på vegomat i offentlig miljö och skola säger pristagaren Magnus Naess från Globala gymnasiet.

Se alla bilder från mässan här!

Läs mer om Guldråttan