Happy Vegans logga

Happy Vegan kommer till alla Vegovisions mässor!

Happy Vegan kommer och gästar alla Vegovisions mässor i år och är en vegansk livsmedelsbutik som grundades av Sebastian Palmdahl, Daniel Hugin och Mikael Tronvik 2016. Butiken ligger på Olivedalsgatan 2 i Göteborg.

Vi på Vegovision fick en pratstund med Mikael Tronvik, som är marknads och PR-ansvarig för Happy Vegan. Mikael berättar då lite för oss om starten 2016.

– Sebastian var vegetarian sedan sex år tillbaka och blev vegan ca sex månader innan öppnandet av Happy Vegan. Han tyckte att utbudet av veganska varor var svårt att komma över och insåg då att det behövdes en butik för veganer i Göteborg, förklarar han.

Mikael berättar att Sebastian först tog kontakt med Daniel, som under den här tiden hade ett annat jobb, och berättade om sin idé. Daniel ansåg att idén om att öppna en vegansk livsmedelsbutik var så bra att han erbjöd sig att säga upp sig från sitt jobb för att de tillsammans skulle kunna öppna butiken. De tog i sin tur kontakt med Mikael som under den här perioden arbetade som marknadschef på ett annat företag.

– Allting pekade på att det här var en bra idé och någonting vi borde göra, säger Mikael.

De tre grundarna fick sedan investeringar godkända av europeiska investeringsfonden. Mikael berättar att även han hoppade av sitt jobb när lånet och lokalen var klar.

– Detta var i juli 2016, vilket inte är den bästa tiden att säga upp sig från sitt jobb då alla går på semester.

Alla tre grundarna ansåg att beslutet om att starta en butik var rätt både ur ett logiskt och ur ett moraliskt perspektiv. Det var någonting alla tre trodde på och fortfarande tror på.
Mikael berättar dock att en del svårigheter uppstod i och med uppstartandet av Happy Vegan.

– Vi ville vara en mainstreambutik så vi gjorde extremt mycket research. Vi gick runt till nästan alla butiker som har ett veganskt utbud av produkter och tittade på deras priser.

Han förklarar att problemet uppstod när de insåg hur väldigt mycket det var att skriva in i datorn. Tusentals produkter skulle in i databasen.

– Till slut blir en galen av den typen av arbete. Att bara skriva in vara efter vara.

Alla priser, varor och uppbyggnaden av hela butiken var tänkt att ske under loppet av en månad. Sebastian, Daniel och Mikael jobbade dygnet runt, de till och med sov i butiken under den perioden. Arbetet fick inte heller fortgå utan avbrott, hela tiden var det besökare som ville titta in i butiken för att se vad det var för någonting. De slutade med att Sebastian, Daniel och Mikael fick ge guidade turer till kunderna innan butiken ens var klar.

– Vi byggde allting samtidigt som kunder kom in och ville titta sig omkring och köpa saker.

Tanken var från början att butiken skulle stå färdig den 8 augusti, i lagom tid för Way out West. Den officiella öppningstiden blev till slut den 27 augusti 2016, men de lyckades ändå ”smygöppna” till festivalen.
Mikael, som har ansvar för marknadsföringen, berättar att han sa till sina kollegor att även om han inte skulle hinna klart allting till öppningsdatumet skulle det viktigaste i alla fall vara färdigt.

– Det är många företag som hoppar över att involvera hela målgruppen i uppstartandet, trots att det står i textboken att det är ett måste inom marknadsföring.

Mikael berättar att de gick ut i olika Facebook-grupper, med en vegansk bas, och frågade folk vad de skulle vilja ha för produkter och vad de kände att de saknade. Kunderna blev därmed en del i konstruerandet av Happy Vegans sortiment.

När vi pratar om framtiden för Happy Vegan säger Mikael att de genomfördes en analys innan öppnandet av butiken med deras mål.

– Webbshopen kommer upp inom kort. Någon gång i slutet av februari är den tänkt att vara färdig.

Förutom webbshopen är matlådor någonting som finns på Happy Vegans lista för framtiden. De säljer varor och produkter till restauranger och caféer. Mikael påpekar emellertid att det inte bara handlar om att sälja varor till andra företag utan att även hjälpa dem hitta nya veganska alternativ som passar in i företagets specifika genre. I framtiden är också ett av målen att öppna en större butik.

– Målet är, och har alltid varit, att öppna en heltäckande livsmedelsaffär där alla produkter är fria från animalier; allt från mat till toapapper. Just nu är dock webbshopen och matlådorna prioriterade.

Vi pratar även lite om vad Happy Vegan tror om veganska produkter i framtiden och de tror absolut att efterfrågan kommer fortsätta öka. Anledningen är all den informationen som finns lättillgänglig för människor numera, exempelvis via dokumentärer. Då handlar det inte heller enbart om den etiska problematiken kring att äta eller konsumera animaliska produkter utan även uppdaterad information kring hälsa. Mikael förklarar att det hela tiden kommer ut ny information kring vad vi borde äta vilket slår hål på gamla myter.

En annan anledning till att Mikael tror att fler kommer hoppa på en vegansk livsstil är kändisar som figurerar i olika typer av media. Många unga människor tittar mycket på Youtube och Instagram där ett flertal av deras idoler tar ett etiskt beslut om att bli veganer och då hänger även den yngre generationen på. Mikael tror även att barn i förlängningen kommer påverka sina föräldrar till att konsumera mer veganskt.
– Den äldre generationen är möjligtvis den svåraste att påverka, säger han.
Han förklarar dock att det är äldre som kommer in i butiken och handlar för sin hälsas skull och att det är just det som kommer få även den generationen att hoppa på tåget.

– Jag tror absolut på en stor ökning.

Avslutningsvis pratar vi lite om vad Happy Vegan kommer att presentera på Vegovision. De kommer att ta med sig några produkter från sin egen topplista såsom Engevita näringsjäst. Det är en jäst som innehåller vitamin B12 och har en ostig och svampig smak. Den kan användas bland annat som parmesan och läggas på allt möjligt.

En annan produkt som vi kommer kunna se på Vegovision är IChoc, det är en vegansk choklad som ligger etta på Happy Vegans lista med populära produkter. De kommer även ha med sina egna tygkassar, vitaminer, reflexer, vegobars och en vegansk äggersättning/omelettmix samt Nusica som är ett veganskt alternativ till Nutella.

Det roligaste med Vegovision tycker Mikael och Happy Vegan ska bli att träffa alla engagerade människor som arbetar mot samma mål. De tycker även att det ska bli kul att komma till fler städer än enbart Göteborg, där de finns just nu.

– Vi är väldigt sociala av oss och älskar att träffa andra människor.

Glöm inte att besöka Happy Vegans monter på Vegovision, eller om du inte kan vänta till dess, titta in på deras hemsida: http://www.happyvegan.se/.